Republika Hrvatska

Osnovi podaci

Službeni naziv zemlje:Republika Hrvatska
Položaj:jugoistočni dio kontinenta
Glavni grad:Zagreb;
Službeni jezik:hrvatski
Političko uređenje:republika
Površina ukupno:56.594km2
Stanovništvo:3.859.686
Valuta:euro
Pozivni telefonski broj:+385
Internet domena:.hr

Aktuelni ekonomski pokazatelji:

POKAZATELJ 2000 2010 2015 2020 2021 2022 2023 2024
Stanovništvo, ukupno 4.468.302 4.295.427 4.151.725 3.914.206 3.878.981 3.855.641 3.859.686 3.866.300
BND, PPP (USD) 47.686.862.824,64 86.526.005.710,76 98.640.632.987,79 123.671.816.269,51 143.252.591.939,27 161.768.265.159,85 175.984.781.670,00 187.806.348.373,77
BND po glavi stanovnika, PPP (USD) 10.672,26 20.143,75 23.758,95 31.595,63 36.930,47 41.956,26 45.595,62 48.575,21
BDP (USD) 22.134.411.297,47 58.981.738.868,75 51.005.200.669,69 57.963.370.885,08 69.006.802.298,70 71.198.635.101,95 84.393.795.502,44 92.526.176.108,62
BDP po glavi stanovnika (USD) 4.953,65 13.731,29 12.285,30 14.808,46 17.789,93 18.466,10 21.865,46 23.931,45
Godišnji rast BDP–a (%) 2,95 -1,33 2,32 -8,31 12,63 7,29 3,30 3,81
Bilans tekućeg računa (saldo, USD) -338.043.019,67 -1.485.244.974,56 1.436.149.011,96 -460.644.427,16 557.486.894,44 -2.620.666.992,86 635.970.006,34 -1.049.215.175,14
Bilans tekućeg računa (udio u BDP–u) % -1,53 -2,52 2,82 -0,79 0,81 -3,68 0,75 -1,13
Izvoz roba i usluga (udio u BDP–u) % 35,09 35,50 45,43 41,28 49,78 59,50 52,93 49,80
Uvoz roba i usluga (udio u BDP–u) % 39,51 37,14 45,22 48,26 52,53 65,72 54,77 52,92
Godišnja stopa inflacije – potrošačke cijene (%) 4,61 1,03 -0,46 0,15 2,55 10,78 7,94 2,97
SDI, neto priljev (USD) 1.015.069.996,97 1.545.050.408,34 488.655.917,57 1.471.750.500,43 5.125.181.839,25 3.927.390.914,43 3.341.914.870,69 4.665.323.978,68
Primarni 4,97 3,64 2,96 3,13 3,36 3,39 3,36 3,41
Sekundarni 24,20 21,37 20,37 20,10 19,58 20,07 21,01 19,84
Tercijarni 53,57 59,84 59,30 59,54 59,05 59,82 59,07 59,74

Najznačajnije industrijske grane:

%

Primarni
(poljoprivreda, šumarstvo, ribarstvo)

%

Sekundarni
(industrija, uključujući i građevinarstvo)

%

Tercijarni
(usluge)

Shodno dodanoj vrijednosti sektora, u strukturi bruto domaćeg proizvoda Hrvatske, primjetno je da primarni sektor jednim dijelom („poljoprivreda, šumarstvo, ribarstvo“) sudjeluje sa 3,36 % u spomenutoj strukturi. U glavne grane primarnog sektora ubrajamo i poljoprivredu. Uzgoj poljoprivrednih kultura u okviru ratarstva, poput pšenice, kukuruza, uljarica – suncokret i(li) soja, predstavlja osnovu za proizvodnju kvalitetnih proizvoda uz koje vežemo i brendove. Pored već spomenutih poljoprivrednih kultura, zasijanih na poljima Hrvatske, prisutne su još šećerna repa, krompir, te ostalo krmno bilje.

Prepoznatljivi segmenti poljoprivredne proizvodnje u Hrvatskoj, kao i njene plasteničke proizvodnje, postali su voćarstvo – uzgoj agruma i(li) sezonskog voća, povrtlarstvo – uzgoj sezonskog povrća, te neizostavan uzgoj začinskog i(li) aromatičnog bilja. Sve zastupljeniji vid proizvodnje, u ovom dijelu poljoprivrede, jeste i plantažni uzgoj navedenih kultura odnosno proizvoda.

Tradicionalni uzgoj maslina i dalje je nastavljen. Organizirano i sistematično se podiže sve više maslinika sa povećanim brojem stabala. Upravo se na ovakav način razvija baza za proizvodnju vrhunskog maslinovog ulja (extra kvalitet), prepoznatljivog po svojim svojstvima, kao i novi brendovi u spomenutoj kategoriji proizvoda.

Uzgojem (domaćeg) stolnog grožđa i(li) vinskih sorti grožđa, odnosno sirovina za proizvodnju (visoko)kvalitetnih i(li) vrhunskih vina, može se „pohvaliti“ hrvatsko vinogradarstvo. Manji broj regija, poput Dalmacije, Istre ili Slavonije, „diči“ se brendiranim vinima dobivenim iz domaćih sorti grožđa.

Uzgoj goveda, ovaca, koza, ali i svinja, ponajbliže opisuje stočarstvo kao djelatnost u Hrvatskoj. Iz prethodno spomenutog uzgoja grla i(li) stada stoke, za rad mljekarske i(li) industrije mliječnih proizvoda, mesne i(li) mesoprerađivačke industrije, crpe se potrebni resursi. Organiziranim i(li) sistemskim osnivanjem farmi i(li) privatnih gazdinstava, sa većim brojem grla i(li) sa stadima stoke krupnog i(li) sitnog zuba, vrši se uzgoj navedenog „blaga“.

Standardizirani uzgoj tovne peradi za mesnu i(li) mesoprerađivačku industriju, kao i proizvodnja konzumnih jaja, čine peradarstvo jednim od važnih faktora privrede tj. njenog primarnog sektora. Garantirani otkup proizvoda i dosljednost u proizvodnji iniciraju razvoj peradarstva u Hrvatskoj. Istodobno su trgovački lanci, veletrgovine i ostali kanali prodaje, otvorili put ovim proizvodima ka krajnjem potrošaču.

Cjelokupnu ponudu primarnog sektora u Hrvatskoj proširuje i ribarstvo, osiguravajući sirovinsku osnovu za prerađivačku industriju, kroz lovnu sezonu ribe i(li) mekušaca, kavezni uzgoj ribljih vrsta, rakova i(li) školjki. Ponude ove grane sastoje se od artikala namjenjenih kulinarstvu, poput očišćene i(li) već pripremljene ribe i(li) morskih plodova, čija je termička obrada obično i dovoljna za finalizaciju i(li) plasman gotovih proizvoda. Najvažniji segment ribarstva i dalje je prerada ribe tj. proizvodnja ribljih prerađevina. Posljedično navedenom, proizvodi ribarstva postaju predmet potražnje različitih kategorija kupaca, tj. potrošača, poput proizvodnih lanaca, uslužnih lanaca, kućanstava, itd.

Unutar prehrambene industrije u Hrvatskoj se tradicionalno razvija veliki broj brendova i(li) brendiranih proizvoda. Svakodnevno manji proizvođači, (visoko)kvalitetnih i(li) vrhunskih proizvoda, mesnih ili mliječnih „delikates“ ili „gurme“ proizvoda, postaju partneri u obavljanju poslovne djelatnosti velikim proizvodnim i(li) uslužnim lancima.

Obaveza šumarstva Hrvatske, kao grane u okviru njenog primarnog sektora, jeste rad na certifikaciji šuma, zaštiti pojedinih vrsta drveta – „Slavonski hrast“, obnovi i(li) održavanju šuma, zaštiti prirodnih staništa, održavanju i(li) zaštiti lovišta odnosno prirodnih rezervata.

Dodana vrijednost sekundarnog sektora u segmentu „industrija i građevinarstvo“, u strukturi bruto domaćeg proizvoda Hrvatske, iznosi 21,01 %. Ovaj sektor prvenstveno čine:

  • energetika – eksploatacija nafte i(li) plina, iskorištavanje obnovljivih izvora energije;
  • (petro)kemijska industrija;
  • farmaceutska industrija;
  • brodogradnja;
  • metalna industrija, mašinska industrija, elektro – industrija;
  • drvna industrija;
  • industrija građevinskih materijala;
  • tekstilna industrija – modni dizajn, konfekcijska i(li) trikotažna proizvodnja;
  • prehrambena industrija –
    • mesna i(li) mesoprerađivačka industrija;
    • mljekarstvo i(li) industrija mliječnih proizvoda;
    • prerada voća i(li) povrća;
    • mlinska i(li) pekarska industrija;
    • prerada ribe;
    • proizvodnja gotovih jela;
    • proizvodnja preljeva, aroma i(li) dodataka jelima;
    • proizvodnja ulja;
    • proizvodnja šećera;
    • proizvodnja mješavina začina i(li) soli;
    • proizvodnja instant proizvoda – kafe, čaja, napitaka na bazi voća, kakaa;
    • konditorska industrija;
    • proizvodnja bezalkoholnih pića;
    • proizvodnja alkoholnih pića;
    • duhanska industrija;
  • građevinarstvo – projektiranje, niskogradnja, visokogradnja, …;

Uslužni sektor u spomenutoj „formulaciji“ (dodana vrijednost u strukturi BDP[1] – a Hrvatske) doprinosi sa 59,07 %. Predstavljaju ga uslužne grane date redom:

  • transport
    • zračni (avio kompanije, aerodromi, …);
    • pomorski (brodari, luke, …);
    • željeznički (željezničke kompanije, …);
    • cestovni (cestovni prijevoznici, …);
    • logističke firme iz oblasti prometne djelatnosti;
  • turizam
    • hotelijerstvo;
    • ugostiteljstvo;
    • djelatnost turističkih operatera;
    • promocija zaštićene kulturne i(li) prirodne baštine;
  • (tele)komunikacije
    • djelatnost (tele)operatera;
    • djelatnost medijskih kuća;
  • trgovina
    • trgovački lanci;
    • veletrgovine;
    • trgovine na malo;
    • suvenirnice;
    • zanatske radionice i(li) obrtničke radnje;
  • financijska djelatnost
    • banke;
    • kreditne organizacije;
    • garancijske agencije;
    • osiguravajuća društva;
  • građevinske usluge
    • ugradnja, opremanje i(li) dodatno uređenje prostora;
  • ostale

 

Izvoz/vrijednost i struktura 2000

26,063 mlrd. USD

Ukupan izvoz Hrvatske na svjetsko tržište u 2024. godini iznosio je 26,063 mlrd. USD.

Prvih deset (10) tarifnih glava (skupine proizvoda) sa vodećim udjelima u ukupnom izvozu Hrvatske navodimo slijedom:

27Mineralna goriva, mineralna ulja i proizvodi njihove destilacije; bitumenske tvari; mineralni voskovi13,10 %
85Električne mašine i oprema i njihovi dijelovi; aparati za snimanje ili reprodukciju zvuka; televizijski aparati za snimanje ili reprodukciju slike i zvuka i dijelovi i pribor za te proizvode9,86 %
84Nuklearni reaktori, kotlovi, mašine te aparati i mehanički uređaji; njihovi dijelovi7,45 %
30Farmaceutski proizvodi5,14 %
44Drvo i proizvodi od drveta; drveni ugalj4,74 %
87Vozila, osim tračničkih vozila i njihovi dijelovi i pribor4,21 %
61Odjeća i pribor za odjeću, pleteni ili heklani3,31 %
76Aluminij i proizvodi od aluminija3,06 %
39Plastične mase i proizvodi od plastičnih masa2,93 %
94Namještaj; nosači madraca; oprema za krevete i slični proizvodi (madraci, jastuci, i slični punjeni proizvodi); svijetiljke i druga rasvjetna tijela, koja nisu spomenuta niti uključena na drugom mjestu; osvijetljeni znakovi, osvijetljene pločice sa imenim2,73 %

Ostale skupine proizvoda u izvozu Hrvatske na međunarodno tržište čine 43,47% od ukupnog izvoza Hrvatske u prethodno spomenutoj godini.

Izvor: UN Comtrade.

Uvoz/vrijednost i struktura 2000

45,487 mlrd. USD

Ukupan uvoz Hrvatske na svjetsko tržište u 2024. godini iznosio je 45,487 mlrd. USD.

Prvih deset (10) tarifnih glava (skupine proizvoda) sa vodećim udjelima u ukupnom uvozu Hrvatske navodimo slijedom:

27Mineralna goriva, mineralna ulja i proizvodi njihove destilacije; bitumenske tvari; mineralni voskovi15,55 %
84Nuklearni reaktori, kotlovi, mašine te aparati i mehanički uređaji; njihovi dijelovi8,51 %
87Vozila, osim tračničkih vozila i njihovi dijelovi i pribor8,19 %
85Električne mašine i oprema i njihovi dijelovi; aparati za snimanje ili reprodukciju zvuka; televizijski aparati za snimanje ili reprodukciju slike i zvuka i dijelovi i pribor za te proizvode7,62 %
30Farmaceutski proizvodi4,53 %
39Plastične mase i proizvodi od plastičnih masa3,69 %
61Odjeća i pribor za odjeću, pleteni ili heklani2,62 %
73Proizvodi od željeza i čelika2,37 %
72Željezo i čelik2,12 %
76Aluminij i proizvodi od aluminija2,05 %

Ostale skupine proizvoda u uvozu Hrvatske sa međunarodnog tržišta čine 42,75% od ukupnog uvoza Hrvatske u prethodno spomenutoj godini.

Izvor: UN Comtrade.

Članstvo u međunardnim organizacijama

Članstvom u mnogobrojnim međunarodnim pravnim subjektima (npr. institucija, asocijacija, organizacija, …), kao što su redom:

  • UN;
  • WTO;
  • NATO;
  • OSCE;
  • Vijeće Europe;
  • EU;

Republika Hrvatska i jeste stekla određen(o)a prav(o)a i(li) priliku za učestvovanje u njihovom radu.

Glavni izvozni partneri 2000

Bosna i Hercegovina je na 3. mjestu među vanjskotrgovinskim partnerima Hrvatske, posmatrano na svjetskom tržištu.

Izvor: UN Comtrade.

Glavni uvozni partneri 2000

Bosna i Hercegovina je na 10. mjestu među vanjskotrgovinskim partnerima Hrvatske, posmatrano na svjetskom tržištu.

Izvor: UN Comtrade.

Porezi, carine i dokumenti potrebni za izvoz

Porez na dodanu vrijednost („PDV“) u Republici Hrvatskoj

Standardna stopa podnaslovnog poreza u Hrvatskoj je u primjeni na robe i(li) usluge i iznosi 25 %. Navedeno se ne odnosi na proizvode i(li) usluge koji se oporezuju po sniženoj stopi ili su, sukladno svojim „poreskim razredima“, predmet izuzeća od oporezivanja.

Snižena stopa poreza na dodanu vrijednost od 13 % primjenjuje se na kategorije date redom:

  • masti biljnog i(li) životinjskog porijekla;
  • dječija hrana;
  • hrana na bazi žitarica namjenjena djeci i(li) mladeži;
  • kristalizirani bijeli šećer – na bazi šećerne trske i(li) repe;
  • usluge vodosnabdjevanja – izuzimajući flaširanu vodu;
  • novine;
  • umjetnine;
  • ostale

Dodatno snižena stopa ovog poreza od 5 % primjenjuje se na kategorije date u nastavku teksta:

  • kruh;
  • mlijeko izuzev prerađenog i(li) mlijeka sa aditivima;
  • medicinska oprema i(li) pomagala za osobe sa invaliditetom;
  • naučni časopisi;
  • stručni radovi;
  • knjige edukativnog i(li) profesionalnog sadržaja;
  • dnevne ili periodične novine određenog formata i(li) sadržaja;
  • ostale

Carine i carinska dokumentacija

Kada je riječ o carinskoj politici, carinama i(li) carinskoj dokumentaciji, neizostavno je poštivanje svih postavljenih zahtjeva institucija, tijela i(li) organa Republike Hrvatske i(li) Europske unije.

U skladu sa članstvom Republike Hrvatske u Svjetskoj trgovinskoj organizaciji („WTO“) od 2000. godine, te prema odredbama „MFN“ režima Republike Hrvatske, carinske stope po ovom režimu date su i primjenjive su prema svim (drugim) trgovinskim partnerima Republike Hrvatske u međunarodnoj trgovini.

Iz važećih zakonodavnih legislativi partnera, „deriviranih“ u njihove zakonske regulative, uglavnom proizlazi veliki broj zahtjeva. Neophodno ih je prihvatiti, ispunjavati, ali i rješavati. Prethodno navedeno vodi ka reguliranju funkcioniranja tržišnih prostora i međusobnih odnosa partnera u međunarodnoj trgovini. Pogoduje i u definiranju novih ugovorih obaveza poput sporazuma (bilateralni, multilateralni, …), pravnih akata (memorandumi, protokoli, …) i sličnih dokumenata.

Sa zakonskom regulativom i mjerama ekonomske politike usklađuju se i važeće procedure za implementaciju. Izvršni organi i(li) tijela dužni su provoditi mjere ovih politika (fiskalna, monetarna, …) i otvarati, odnosno dati, prostor za dijalog sa partnerima iz svih kategorija društva. Zajednički cilj izvršnih organa i njihovih partnera u dijalogu je usklađivanje različitih stavova –  npr. podizanje privrednog rasta i(li) osiguranje boljeg životnog standarda.

Carinske stope Hrvatske po „MFN“ režimu (2022. godina) za donju klasifikaciju proizvoda su redom:

  • „Svi proizvodi“ (5,24 %);
  • „Primarni proizvodi“ (8,99 %);
  • „Industrijski proizvodi“ (4,03 %)

Sukladno regulativi Europske unije, na alkoholna pića, duhan, duhanske prerađevine, duhanske proizvode, mineralna goriva, mineralna ulja, električnu energiju, …, plaćaju se akcize na hrvatskom tržištu.

Neophodno je poštivati i odredbe propisane u slučaju restrikcija i(li) zabrana uvoza proizvoda i(li) usluga na tržište spomenute države (Republike Hrvatske) kao članice jedinstvenog tržišta Europske unije. Restrikcije su uvedene na uvoz poljoprivrednih proizvoda, proizvoda poput željeza i(li) čelika, kao i na uvoz proizvoda od aluminija.

Carinska dokumentacija se sastoji od trgovinske fakture, deklaracije o carinskoj vrijednosti robe, transportnih dokumenata, pakirne liste, uvozne carinske deklaracije, certifikata o porijeklu robe, veterinarske, (fito)sanitarne dokumentacije, uvozne dozvole. Prethodno navedeno uključuje i svu ostalu, od nadležnih institucija Republike Hrvatske, propisanu, zahtjevanu i(li) na uvid zatraženu dokumentaciju.

Uvođenjem i primjenom standarda u proizvodnji, implementacijom regulative o pakiranju proizvoda, etiketiranju i(li) dodatnom označavanju proizvoda, te primjenom spomenutih u procesima pripreme, proizvodnje i(li) plasmana proizvoda, …, osigurava se tehnička sigurnost proizvoda na tržištu, zdravstvena i(li) higijenska ispravnost. Shodno tome primjenjuju se i regulative vezane za etiketiranje na ambalaži proizvoda – poput oznake za proizvode iz organskog uzgoja. Istovremeno je i sama ambalaža predmet točno određene zakonske regulative, te je u ovu svrhu neophodno pribaviti potrebnu dokumentaciju o neškodljivosti materijala korištenih u njenoj proizvodnji po zdravlje potrošača, kao i argumentirati „blagonaklonost“ i(li) neutralnost spomenutih materijala na životnu sredinu tj. prirodno okruženje. Sve skupa vodi ka otvaranju mogućnosti za promociju i(li) plasman proizvoda i(li) usluga na tržišni prostor Hrvatske, odnosno povećava šanse za njihov izvoz. Dodatno se osvrćući na modele promocije proizvoda i(li) usluga, kao i na važeće procedure u ovom segmentu, primjetno je da se pažnja treba obratiti i na propise u oblasti marketinga i(li) oglašavanja na ovom tržištu.

Vanjskotrgovinska razmjena Bosne i Hercegovine sa Drzava

IZVOZ2.319.365.418,41 KM
UVOZ4.213.934.041,44 KM
OBIM6.533.299.459,85 KM
SALDO-1.894.568.623,03 KM
POKRIVENOST UVOZA IZVOZOM55,04 %
Izvor: Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine / Spoljnotrgovinska komora Bosne i Hercegovine. Podaci su ažurni zaključno sa oktobar/listopad 2025 godine.
Vodećih 10 proizvoda u izvozu Bosne i Hercegovine sa Hrvatskom, za 2025. godinu.
Tarifa Naziv Udio (%)
26 Rudače , troske i pepeli 11,38 %
76 Aluminij i proizvodi od aluminija 8,29 %
61 Odjeća i pribor za odjeću, pleteni ili heklani 7,91 %
27 Mineralna goriva, mineralna ulja i proizvodi njihove destilacije; bitumenske tvari; mineralni voskovi 7,68 %
73 Proizvodi od željeza i čelika 7,46 %
94 Namještaj; nosači madraca; oprema za krevete i slični proizvodi (madraci, jastuci, i slični punjeni proizvodi); svijetiljke i druga rasvjetna tijela, koja nisu spomenuta niti uključena na drugom mjestu; osvijetljeni znakovi, osvijetljene pločice sa imenim 6,62 %
85 Električne mašine i oprema i njihovi dijelovi; aparati za snimanje ili reprodukciju zvuka; televizijski aparati za snimanje ili reprodukciju slike i zvuka i dijelovi i pribor za te proizvode 5,72 %
39 Plastične mase i proizvodi od plastičnih masa 5,32 %
44 Drvo i proizvodi od drveta; drveni ugalj 4,84 %
25 Sol; sumpor; zemlja i kamen; gips, kreč i cement 4,40 %
Izvor: Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine / Spoljnotrgovinska komora Bosne i Hercegovine. Podaci su ažurni zaključno sa oktobar/listopad 2025 godine.
Vodećih 10 proizvoda u uvozu Bosne i Hercegovine iz Hrvatske, za 2025. godinu.
Tarifa Naziv Udio (%)
27 Mineralna goriva, mineralna ulja i proizvodi njihove destilacije; bitumenske tvari; mineralni voskovi 37,36 %
84 Nuklearni reaktori, kotlovi, mašine te aparati i mehanički uređaji; njihovi dijelovi 5,45 %
85 Električne mašine i oprema i njihovi dijelovi; aparati za snimanje ili reprodukciju zvuka; televizijski aparati za snimanje ili reprodukciju slike i zvuka i dijelovi i pribor za te proizvode 4,92 %
87 Vozila, osim tračničkih vozila i njihovi dijelovi i pribor 4,22 %
61 Odjeća i pribor za odjeću, pleteni ili heklani 3,12 %
22 Pića, alkoholi i sirće 3,02 %
39 Plastične mase i proizvodi od plastičnih masa 2,39 %
21 Razni prehrambeni proizvodi 2,35 %
33 Eterična ulja i rezinoidi; parfimerijski, kozmetički ili toaletni proizvodi 2,12 %
44 Drvo i proizvodi od drveta; drveni ugalj 2,10 %
Izvor: Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine / Spoljnotrgovinska komora Bosne i Hercegovine. Podaci su ažurni zaključno sa oktobar/listopad 2025 godine.

Informaciju o bilateralnoj i(li) multilateralnoj suradnji na polju međunarodnih odnosa među državama, kao i kronološki pregled sporazuma i drugih akata (potpisani, ratificirani, oni u postupku, …) između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske, zatražite od Ministarstva vanjskih (spoljnih) poslova Bosne i Hercegovine.

Tekstove bilateralnih sporazuma i(li) pravnih akata između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske o međunarodnim ekonomskim odnosima između država, u svrhu prikupljanja materijala i(li) formiranja informacije o odnosima između spomenutih država, zatražite od Ministarstva vanjske (spoljne) trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hercegovine.

Ukoliko „kreirate“ kompletnu „sliku“ o mogućnostima suradnje između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske, tako da u slučaju Bosne i Hercegovine uzmete u obzir multilateralne sporazume – Sporazum sa zemljama sa „CEFTA“ prostora, Sporazum sa zemljama sa „EFTA“ prostora, „SSP“ i(li) ostale pravne akte, onda obratite pažnju i na (određene) spomenute i(li) slične ugovorne odnose Republike Hrvatske sa njenim partnerima, međunarodnim i(li) domaćim, uključenim u implementaciju ovakvih sporazuma.